Thursday 26 July 2007

Blog or Not To Blog,Why do people blogging?

Why do people blogging?why are you blogging and why i blogging.Kenapa oraneg berblog atau suka menulis blog walaupun dengan kata lain bukanlah menulis tapi menaip..

there is so many blog site these day such as blogspot,wordpress or personal domain page blogsite.and there is so many title or theme the writers or the owner of the blog put in the contain of their own blog starting from their own daily life story,their hobbies,political issues,religion,mystique life,government,sexuality,anti government,business,music,culture,language and lot more of subtopic as what the owner of the blog want to.

as for me,i'm not a computer hardcore type person and i just want to try to start a blog so i just write what i know,what i want to know and what i dont know,maybe about me,about my hometown or what so ever iwant to put the contain inside my own blog,just say its my own house or my own bike,its up to me want to customised or make it better.

as for today governmet has start waring some bloggers that writing sensitive issues in this country..chit,i hate racist and people that condenming other people..just look at ourself first.why do this people want to provoke some issues..like menjolok sarang tebuan.. i admit i do read other peoples blog that the contain some sensitive issues but its not mean i agree or disagree..its just for my own personal knowledge and etc etc..

this is from Berita Hairan..opss Berita Harian..

Amaran kepada penulis blog


Pengendali bangkit isu perkauman, hina agama akan kena tindakan tegas: Najib

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak (gambar) malam tadi menegaskan pengendali dan penulis laman blog yang membangkitkan isu berbau perkauman atau menghina agama tidak akan terlepas daripada dikenakan tindakan undang-undang.


Timbalan Perdana Menteri berkata, kebebasan menulis atau memberi pandangan ada hadnya dan kerajaan tidak akan membiarkan mana-mana pihak mengganggu gugat perpaduan negara serta menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat.

“Mereka mesti bertanggungjawab sepenuhnya kepada laman web mereka dan tidak menganggap sikap toleransi kerajaan sebagai lesen untuk menyiarkan apa saja atas nama kebebasan bersuara tanpa memikirkan kesannya kepada masyarakat.

“Kerajaan bertanggungjawab terhadap kesejahteraan masyarakat,” katanya ketika berucap pada Malam Wartawan Malaysia 2007 dan majlis penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia MPI-Petronas 2006 di sini.

Kelmarin, Umno membuat laporan di Balai Polis Daerah Dang Wangi terhadap laman web Malaysia Today kerana menyiarkan komen sensitif berhubung isu kedaulatan Yang di-Pertuan Agong, Islam dan perkauman.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dilaporkan berkata, komen orang ramai yang disiarkan laman web itu pada 11 Julai lalu melanggar undang-undang dan menghina kedudukan Yang di-Pertuan Agong.

Pada sidang Dewan Negara petang semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, turut memberi jaminan kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap penulis laman blog terbabit.

“Kita akan kaji dan lihat tindakan mengikut Akta Hasutan, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Seksyen 121b Kanun Keseksaan. Seksyen 121b ini membabitkan kesalahan terhadap kuasa Yang di-Pertuan Agong, Raja atau Yang di-Pertua Negeri yang membawa hukuman penjara seumur hidup," katanya.

Najib dalam ucapannya menjelaskan perkembangan mendadak teknologi komunikasi menyebabkan media cetak dan elektronik kini bukan lagi menjadi pembekal tunggal maklumat.

Bagaimanapun, katanya, pengendali dan penulis laman web juga mesti menunjukkan sikap bertanggungjawab, berhati-hati dan teliti serta menghargai hasrat rakyat Malaysia untuk membina sebuah negara yang aman dan stabil.

“Tindakan sesetengah pengendali dan penulis laman web bercanggah dengan profesionalisme pengamal media serta melanggar etika kewartawanan yang mengajar wartawan melapor yang benar, bersikap objektif, saksama dan memperoleh maklumat dari sumber rasmi dan sahih.

“Malah, wartawan mesti mendapat fakta betul, melaporkan dalam konteks yang tepat dan sebarang laporan dan gambar hendaklah menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, media alternatif sebaliknya tidak menunjukkan sikap bertanggungjawab apabila menguruskan ruangan berdasarkan pandangan dan kecenderungan peribadi tanpa mengambil kira kepentingan masyarakat berbilang kaum.

“Atas nama kebebasan, laman web ini membenarkan fitnah, pembohongan, maki hamun, penggunaan kata-kata kesat, keji dan bersifat perkauman disiarkan tanpa mengambil kira kesannya pada pembaca atau pihak yang terbabit.

“Ini satu perkembangan tidak sihat dan boleh mengganggu gugat perpaduan dan kesejahteraan masyarakat,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, di sebalik perubahan itu, wartawan kekal sebagai tenaga yang menukar maklumat menjadi laporan berita atau rencana.

Sehubungan itu, penekanan harus diberikan untuk melatih tenaga wartawan supaya profesionalisme mereka kekal pada tahap tinggi, malah ditingkatkan sesuai dengan senario yang berubah.

“Organisasi media negara ini hendaklah membuat pelaburan dalam melatih pekerja berilmu secara bersungguh-sungguh dan berterusan, sama ada sendirian atau kolektif menerusi institusi seperti MPI,” katanya.

Mengenai kerjasama media dan kerajaan, Najib berkata, sebagai rakan kongsi untuk menjayakan agenda nasional, media tidak seharusnya rasa bersalah, malu atau tertekan kerana membantu kerajaan dalam menjayakan kepentingan negara.

“Media hendaklah terus memainkan peranan dengan penuh perasaan tanggungjawab, sentiasa berhati-hati khususnya dalam isu yang boleh menjejas hubungan kaum dan agama,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, media boleh membuat teguran dan mengkritik secara konstruktif, objektif, adil dan berasaskan fakta yang tepat kerana ia boleh membantu kerajaan mengatasi kelemahan dan kepincangan, sistem dan memperkemaskan sistem pentadbiran.

0 comments: