Thursday 13 December 2012

Tanjong Lobang di Miri


*sekadar Gambar Hiasan,mun maok nanggar Tanjong Lobang,pegi ke Miri
Tanjong Lobang..pertama kali nengar nama tempat tok masa aku sekolah di Kuching dolok,ada nengar nama Sekolah Tuanku Haji Bujang di Tanjong Lubang..kakya mula mula sampei di Miri dolok.baruklah nanggar dengan mata mpun tempat tok.yalah masa tinggal di Kuching nang sik ku pernah nanggar tempat tok..jadi masa ku sampei mula mula tahun 1998 dolok ke sitok sebenarnya malam pertama aku tidor di kuarters kerajaan atas bukit Tanjung Lobang yalah..malam malam setiap setengah Jam ada jka nengar bunyi helikopter,my assumption lah kali sidak ngembak urang kerja minyak di laut..yalah tek..mun di Miri..equal kerja laut,kerja minyak..Tapi kali tok aku bukan maok nak ncerita tentang sidak kerja Offshore tapi tentang Tanjong Lobang..

Heran juak aku,pelik juak nama tempatnya Tanjong Lobang tok..apa nak belubangnya..heran aku..mun pergi ke sia sikda juak ku nanggar lubang.Lubang apakah ?hahahha tang pelik jak bunyinya.Zaman ujung 90an dan awal 2000 ,kawan aku kadir masih tinggal di Kuarters nak berdepan Tanjong Lobang ya..nang cun berdepan dengan Kuda Belang di Tanjong Lobang (kaktok dipendek kan ajak sebagai Tanjong) rumah sidak ya.Bapaknya kerja perintah ntah Jabatan apa sik juak aku ingat.nak ku ingat aku nang selalu lepak di rumahnya mbaca komik Dragon Ball,pedang setiawan Sambil melastik asuk nak lalu lalang depan rumahnya.

Masa ya jeraya nak maok nait ke Tanjong atas ya iboh jak,nang curam gila babi eh..heran juak babi..Maka jalan curam dikait indah dengan nya..Jadi pendek cerita,,Jalan ya nang Bahaya lah.Shahril anak tokei Damai keretanya pernah terbang turun dari bukit ya adeh..nang bahaya juaklah..

Di Tanjong Lobang tokada Taman Selera,tempat makan.ada satey,aek nyior dan pemandangan nanggar laut..tapi ya masa yalah..nak ku nengar kinek tok tempat ya dah didevelop..jadi tempat swasta dan mun swasta megang..semua berkaitan duit ajaklah..semua maok kantau..Lamak juak dah aku sik pergia.last pergi bulan posa tok tahun 2012 sikda ku lalu kawasan ya.Nak ku dengar tempat makan ya udah tutup.Siktauklah kah sementara tau diganti lain.

Tok ku suka mun beloyar lalu melelat kangkong..embak cerita lainjadinya .maka mula mula tek bercerita tentang Tanjong Lobang.Jadi balit pada cerita kenak tempat tok dinamakan Tanjong Lobang..Memang nyata area tok adalah Tanjong tapi dimana lobangnya.Ikut cerita kawan kawan ku nok asal di miri dan dah dengar cerita tok bergenarasi..Kat area dibah rumah api Tanjong Lobang.ada gua..Gua..kata omputihnya Cave..Jadi gua tok nang dah lamak.mungkin berusia 10 juta atau 100 juta tahun..(ya tekaan aku ajaklah) .Jadi Gua tok nang gua semulajadi yang dah terbentuk sekian lamanya..

Jadi gua tok hanya terkenal masa zaman jepun dolok..yalah tek biasalah cerita kita sitok semuanya berkait dengan Jepun.Tapi Miri nanglah masa ya tempat target jepun sebab banyak Minyak.Pendek cerita gik Gua tok tempat sidak Jepun bertapok sementara maok nyerang Miri..Tapi salahnya tek Gua tok nya akan nampak masa time aek surut ajak.Mun aek pasangnya tenggelam pintunya..pendek cerita jepun banyak mati di gua ya..adi gua ya bukan setakat gua juak..

Gua ya pintu masuk ke dalam gua yang lebih panjang agik yang menjalar ke serata pelusuk miri.Terdapat beberapa Pintu keluar..antaranya
1. Di Pujut Padang Kerbo
2. Di Kampung Riam
3. Dekat kawasan Pasar (area JPJ lamak ) dekat Bomba.

Keterangan tok banyak dikongsi oleh urang ramei sam ada pernah nengar nengar ajak dan ada juak pernah nanggar dengan mata palak dikpun.Macam aku ,aku pernah angga nak dekat Pujut ya ajak..nampak pintu keciknya tapi dah lamak gilak sik dipakei urang.Mungkin dah terhakis dalamnya kali.

Jadi selain ya tek ada juak kisah URBAN LEGEND tentang urang nok pernah nyiasat lubang gua tok tek.Pernah romputih datang ngembak orang tempatan masuk ke sia..Urang tempatan masuk mula kakya ilang..kakya romputih ya masuk kakya ilang juak..sidak ncarik agik dan jumpa urang putih ya tinggal sekerat badan jak .Sekerat agik macam nampak kenak makan jak..eiii..mungkin kata urang ada binatang tahap rasaksa nok tinggal dalam ya tapi persoalannya binatang apa? Ular raksasksa,biawak raksaksa atau naga atau raksaksa dalam cerita ultraman.

Jadi seperti biaslah mun dah nama URBAN LEGEND tok ceritanya boleh beranak pinak dan terus jadi mega pembulak dan bertambah bulak hahhaha..Anyway mun maok nanggar Tanjong Lobang dan gua gua misteri ya pergilah ke Miri,sementara tempat ya masih ada.takut kelak kelak dah sik ada agik .terhakis dimakan zaman atau diruntuhkan oleh orang kaya untuk ngolah Istana.


0 comments: