Monday 21 May 2007

Kuching New development

aku barubalik ke kuching dalam ujung tahun lepas,maksudnya aku benar benar baru balik kekuching dan bermastatutin di kuching semula..sebabnya berapa tahun dah aku kerja Di miri darul minyak then pergilah kerja di kolumpo..last last balik ke kuching jugak..heheh

bak kata omputih home sweet home..kala pepatah melayu pulakkata terbang bangau akhirnya balik ke belakang kerbau,kata karam singh walia..mana tidak kuah kalau tumpah ke nasik heheh..

sorry karam singh walia janganlah kau saman aku,aku takdakduit kalau nak bayar saman kau..anyway back to the topic lah..

kalau ikut keluasan dan kepadatan dan kemajuan bandaraya Kuching ni,Kuching Jatuh di tangga ke empatlah dalam seniority bandaraya-bandaraya di Malaysia nih..kalau kemajuannya..kolumpo and JB memang advance lah akan tetapi Kuching pun sebenarnya dapatlah jugak nak mengejar atau setanding ngan bandar dan bandaraya lain kat Malaysia ni kan..

dalam tahun 2006 dan 2007 suddenly(cakap omputih pulak) tiba-tiba(dengan suspennya) shahadan(bahasa klasik lagi) Kuching booming betul..bukan boom meletup seperti pengebom berani mati ataupun bunyi keta eksiden tapi kemajuannya nampak dari beberapa segi dan sudutlah.

Gambar kat sebellah ni adalah DUN baru negeri sarawak.DUN tu maksudnya Dewan undangan negerilah ..tiap tiap negeri ada DUN masing masing tapi aku rasa yang kat Sarawak ni paling terbesar kat Malaysia buat masa ni atau sampai bila bila sebabnya Sarawak ni negeri yang paling besar kat Malaysia dan kawasan banyak bro..aku pun tak terhitung berapa ke gamak banyaknya..



ni pulak jambatan "Harmony" yang akn dibuat merentasi sungai Sarawak dari seberang(area watefront baru yang akan dibina) ke kawasan DUN yang akan siap.Jambatan ni sebenarnya untuk pejalan kaki aje..sekali pandang macam jambatan Kat Putra Jaya je lah bro..cangiihh tuu...

tapi yang aku fikirkan nanti apa akan jadi ngan nasib nasib pak Tambang kat area tula.emm tungu dan lihat je lah..sebab Pak Tambang ni boleh dikatakan seperti Icon bandaraya Kuching..dari dulu dulu lagi..yelah dari zaman keta belum banyak,and sungai jadi pengangkutan utama...mungkin diorang nanti bakal diupgrade jadi Water Taxi ke aper ke.. wait and seelah..

0 comments: